Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Την υλοποίηση της σύμπραξης Δημόσιου-Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) που αφορά το έργο ολοκληρωμένης διαχείρισης απορριμμάτων, ύψους 160 εκατ. ευρώ, ενέκρινε, με απόφασή της, η Γενική Γραμματεία Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων. Η εξέλιξη αυτή, αν και με μεγάλη καθυστέρηση, ανοίγει, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, το δρόμο για τη συμβασιοποίηση της επένδυσης ενδεχομένως πριν από την εκπνοή της χρονιάς.
“Άμεσα αποτελέσματα”
Στην απόφαση της Γ.Γ. Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων που ανήκει στο –συναρμόδιο με το υπουργείο Περιβάλλοντος-υπουργείο Εσωτερικών σημειώνεται ότι “λαμβάνοντας υπόψη το εκρηκτικό πρόβλημα αναφορικά με τη διαχείριση Αστικών Συμμείκτων Απορριμμάτων στην Περιφέρεια Πελοποννήσου, όπου εκτός των άλλων εξακολουθούν να λειτουργούν δεκάδες ΧΑΔΑ, η λύση που θα δοθεί θα πρέπει να έχει όσο το δυνατόν άμεσα αποτελέσματα και να καλύπτει το σύνολο της Περιφέρειας”.
Στο πλαίσιο αυτό προκρίνεται το αποκαλούμενο “σενάριο ΙΒ”, δηλαδή οι δύο σταθμοί μεταφόρτωσης απορριμμάτων σε Κόρινθο και Αργολίδα, μονάδες επεξεργασίας αποβλήτων και χώροι υγειονομικής ταφής υπολειμμάτων (ΧΥΤΥ), που έχει επιλεγεί, μέσω διεθνούς διαγωνισμού, να υλοποιήσει η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή.Σύμφωνα, ακόμη, με τη συγκεκριμένη απόφαση, το ΣΔΙΤ είναι συμβατό με τον Εθνικό Σχεδιασμό Διαχείρισης Αποβλήτων όπως και με το αναθεωρημένο περιφερειακό σχέδιο διαχείρισης αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) Πελοποννήσου.
Ως εκ τούτου, μέσα στο προσεχές διάστημα, αναμένεται τα υπουργεία Εσωτερικών και Περιβάλλοντος να εγκρίνουν τον αναθεωρημένο περιφερειακό σχεδιασμό, να εγκριθεί η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων και να πέσουν οι υπογραφές για το έργο ύψους 160 εκατ. ευρώ.
Πρωταθλήτρια στα πρόστιμα
Οι τελικές υπογραφές έχουν καθυστερήσει, περίπου δύο χρόνια, ενώ ακόμη και μετά την παραπάνω απόφαση, θα απαιτηθούν μήνες ωσότου συμβασιοποιηθεί το έργο που συνοδεύεται από τρεις θετικές αποφάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου και δύο αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας (για τη διαγωνιστική διαδικασία και τους περιβαλλοντικούς όρους).
Όλα αυτά, όταν η Πελοπόννησος έχει καταβάλει, μέχρι σήμερα, 10,4 εκατ. ευρώ σε πρόστιμα για τις ανεξέλεγκτες χωματερές, διαθέτοντας ακόμη 13 σε λειτουργία και 35 που δεν έχουν αποκατασταθεί.
Στελέχη της κυβέρνησης διατείνονται ότι οι όροι του έργου έχουν βελτιωθεί, καθώς μετά από διαπραγμάτευση με τον ανάδοχο η ετήσια ελάχιστη εγγυημένη ποσότητα μειώθηκε σε 100.000 τόνους (από 150.000). Ωστόσο, οι μονάδες παραμένουν δυναμικότητας 200.000 τόνων.
Στελέχη της κυβέρνησης διατείνονται ότι οι όροι του έργου έχουν βελτιωθεί, καθώς μετά από διαπραγμάτευση με τον ανάδοχο η ετήσια ελάχιστη εγγυημένη ποσότητα μειώθηκε σε 100.000 τόνους (από 150.000). Ωστόσο, οι μονάδες παραμένουν δυναμικότητας 200.000 τόνων.
Σε κάθε περίπτωση, και παρά την αρχική επίθεση της κυβέρνησης και του υπουργείου Περιβάλλοντος κατά των έργων ΣΔΙΤ, στην Πελοπόννησο προσβλέπουν στη συγκεκριμένη επένδυση. Και όχι άδικα, καθώς θα οδηγήσει στην επίλυση του χρόνιου προβλήματος των σκουπιδιών, αλλά και στη δημιουργία 600 θέσεων εργασίας κατά την περίοδο της κατασκευής και 200 θέσεων εργασίας κατά την 25ετή λειτουργία.