Φορολογία 192% στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα

2 εβδομάδες ago
238 Views

Κωνσταντίνος Στ.Καλαμπαλίκης  Δημοσιογράφος

Δαιδαλώδης  και με υψηλές οικονομικές  φορολογίες, φαίνεται να είναι  η αγορά των σχετικά καινούργιων μοντέλων στα  εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα. Θα μπορούσαμε να θέσουμε τους τρόπους  εφαρμογής των διατάξεων , όσων αναφορά την εισαγωγή, τα κριτήρια και την πώληση  των  παραπάνω αυτοκινήτων ως ανορθόδοξη και όλα εις βάρος του αγοραστή. Στην έρευνα που ακολουθεί παρακάτω ,θα διαβάσετε αναλυτικά , με όλες τις σχετικές νομοθεσίες αλλά και με παραδείγματα, τι ακριβώς  συμβαίνει στην αγορά και την πώληση ενός εισαγόμενου μεταχειρισμένου αυτοκινήτου λίγων ετών.

Σημαντικότατες αυξήσεις της τάξεως του 50% έως και 200% επιφέρει στους καταναλωτές εισαγόμενων ελαφρώς μεταχειρισμένων αυτοκινήτων η εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 59 του ν.4389/2016, με τις νέες βάσεις υπολογισμού του κόστους ταξινόμησης.

Σύμφωνα με τις νέες διατάξεις από 1η Σεπτεμβρίου 2018 εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα γενιάς 2014-2018 που πληρούν την Οδηγία ρύπων Euro 6, δηλαδή οχήματα που διαθέτουν πιστοποιητικά συμμόρφωσης Προτύπου Εκπομπών Ρύπων (Euro) νέας τεχνολογίας (χαμηλώς ρυπογόνα), ταξινομούνται ως Euro 5 δηλαδή ως προηγούμενης τεχνολογικής γενιάς (περισσότερο ρυπογόνα) άρα και ακριβότερα! Εξ’ ου και η καταχρηστικότητα των νέων διατάξεων που καταλύουν κάθε έννοια δικαίου.

Έπειτα από την ανάσα που έδωσε στους καταναλωτές η μείωση κατά 50% του ειδικού φόρου κατανάλωσης το 2009 (με ισχύ για 8 μήνες) τα κόστη άρχισαν να «παίρνουν την ανιούσα» το 2016, όταν το τέλος ταξινόμησης έπαψε να υπολογίζεται με βάση την εργοστασιακή αξία (σε συνάρτηση με την απομείωση λόγω παλαιότητας του αυτοκινήτου). Από την 1η Ιουνίου 2016 το τέλος ταξινόμησης υπολογίζεται με βάση την Αξία Λιανικής προ Φόρων και τον ακόλουθο τύπο:

ΤΕΛΟΣ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗΣ = (ΤΙΜΗ ΛΙΑΝΙΚΗΣ ΠΡΟ ΦΟΡΩΝ – ΜΕΙΩΣΗ ΒΑΣΕΙ ΗΛΙΚΙΑΣ & ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΩΝ) x ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ ΤΕΛΟΥΣ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗΣ

Η παραπάνω αλλαγή είχε σαν συνέπεια την αύξηση του τέλους ταξινόμησης κατά 50% που δεν σταματάει εκεί. Την 1η Σεπτεμβρίου 2018 εφαρμόζονται νέες αυξήσεις όταν ο συντελεστής του τέλους ταξινόμησης αρχίζει να λαμβάνει υπόψη την τεχνολογία εκπομπής ρύπων Euro κοστολογικά στρεβλωμένη.  Πιο συγκεκριμένα, για αυτοκίνητα τεχνολογίας Euro 6, που έχουν τα γράμματα W και ZA, αξία λιανικής προ φόρων έως 14.000 € και εκπέμπουν από 101 έως 120 γρ. CO2, o συντελεστής αυξάνεται από 4% σε 6%. Αυτό συνεπάγεται του αύξηση τέλους ταξινόμησης κατά 50%.

Εάν το αυτοκίνητο πληροί την οδηγία Euro 6 χωρίς να αναγράφονται τα γράμματα W και ZA (δηλαδή είναι πρώτης γενιάς  Euro6 Α και Β) ή είναι Euro 5 ο συντελεστής του τέλους ταξινόμησης αυξάνεται από 4% σε 12% καταγράφοντας αύξηση 200%!

Έτσι για παράδειγμα ένα όχημα 1600 cc με λιανική αξία προ φόρων 25.000 € πλήρωνε τα έτη 2012 – 2015 3.000 με 4.500 € τέλος ταξινόμησης, τα έτη 2016 – 2018 πλήρωνε 6.500 € και από το 2016 έως σήμερα πληρώνει 12.000 € τέλος ταξινόμησης!

Επιπλέον οι νέες διατάξεις αντιβαίνουν σε κάθε έννοια φορολογικής ισότητας και καθολικότητας καθώς εισάγουν δύο διαφορετικά καθεστώτα υπολογισμού του τέλους ταξινόμησης για το ίδιο ακριβώς αγαθό.  Συγκεκριμένα, αυτοκίνητα με 1η άδεια κυκλοφορίας πριν την 1η Ιουνίου 2016 μπορούν να μπουν στο καθεστώς του «Ιστορικού Τέλους Ταξινόμησης» (υπολογισμός με βάση την εργοστασιακή αξία όπως ίσχυε πριν το 2016), εάν ο καταναλωτής καταβάλει παράβολο 300 € και αιτηθεί να μπει σε Ειδική Επιτροπή για Έκπτωση Τέλους.  Η Επιτροπή μπορεί να συνεδριάσει και να αποφανθεί μετά από πολλούς μήνες.

Ως εκ’ τούτου δύο καταναλωτές που αγοράζουν αυτοκίνητο Euro 6 με 1η άδεια πριν την 1η Ιουνίου 2016 λιανικής αξίας προ φόρων 25.000 € και 1600 cc, ο ένας εξ’ αυτών που δεν θα μπει στο καθεστώς επιτροπής θα πληρώσει 12.000 € τέλη ταξινόμησης ενώ ο άλλος καταναλωτής που θα μπει στο καθεστώς επιτροπής θα πληρώσει 3.000 € (εάν η Επιτροπή εγκρίνει το αίτημα του).

Comments

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *